Allianz centrum pre technológie (AZT) nedávno v Mníchove predstavilo nový psie crash test, ktorý poukazuje na nebezpečenstvo spôsobené nepřipoutáním psa vo vozidle. Ukázalo sa, že aj pri nehode v rýchlosti 40 km za hodinu vyvinie nemecký ovčiak s váhou 35 kg silu hrocha s hmotnosťou až 1400 kg. Jazda s nezabezpečeným zvieraťom tak môže mať tragické následky pre všetkých cestujúcich.
Keď dôjde k nehode, moderné ochranné prvky pomáhajú cestujúcim vyviaznuť zo zrážky s čo najmenšími zraneniami. Situácia sa ale môže zdramatizovať, ak so sebou vzorne pripútaní pasažieri vezú tiež voľne usadeného psa. "Náš experiment ukazuje, že veziete ak na zadných sedadlách nezabezpečeného stredne veľkého psa, môže pri čelnom náraze aj v pomerne nízkej rýchlosti dôjsť k úplnej devastácii predných sedadiel," uvádza Carsten Reinkemeyer, odborník na automobilové strojárstvo a dopravnú bezpečnosť z AZT.
Pri havárii v rýchlosti 40 km za hodinu môže domáci maznáčik vyvinúť silu rovnajúcu sa až 40 násobku jeho váhy. Pes s hmotnosťou 35 kg sa tak razom chová ako 1400 kg zviera, teda ako priemerne veľký hroch obojživelný. Pri náraze potom môže ohroziť všetko, na čo v kabíne narazí, vrátane vodiča, ktorý sa v krízovom momente snažia predísť najhorším následkom nehody.
Max, umelý dvojník 35 kg vážiaceho nemeckého ovčiaka, bol počas crash testu v Mníchove pri čelnom náraze vymrštený zo zadných sedadiel do prednej časti auta, kde rozbil celú palubnú dosku, zlomil radiacu páku a ohrozil pasažierov sediacich v prednej časti vozidla. Riadne zaistenie psa je preto pre bezpečnú jazdu autom absolútne nevyhnutné.
Carsten Reinkemeyer odporúča psov do 12 kilogramov zabezpečiť špeciálnym postrojom, ktoré sa pripne k bezpečnostnému pásu . Väčšie psy by mali cestovať v prepravných boxoch či klietkach v batožinovom priestore. Okrem minimalizovanie rizika pri samotnej nehode je to vhodné aj v okamihoch nasledujúcich tesne po nej, kedy vydesená zvieratá často vybiehajú z áut a ohrozujú už tak narušený prevádzku.